Autor: Ivan Nemeth
18898

Osamělost a samota pohledem expertů. Jaké mají příčiny a jak se jich zbavit?

samota s meditaci
Data ukazují, že více než každá 4. česká domácnost je pouze jednočlenná a jejich počet navíc prudce roste. Neustále se měnící životní události u nás mohou někdy vyvolat pocity méněcennosti, případně strach z toho, že nás nikdo nemá rád. Někteří lidé se v takových případech utáhnou do sebe. Dobrá zpráva: osamělost se dá překonat a poradíme jak.

Osamělost vs. samota

Pocit osamělosti můžeme prožívat v jakékoli části našeho života: ovdovělá žena se cítí osamělá, protože děti už rodičovský dům dávno opustily a najednou odešel někdo blízký, kdo byl dennodenně po jejím boku. Každé dítě se cítí osaměle, když mu ostatní na hřišti nedovolí zapojit se do hry. Zatímco samota je jednoduše neutrální stav, kdy nejsou přítomni žádní jiní lidé, osamělost je pocit, nebo-li naše vnitřní nastavení vůči okolí. Jinými slovy, můžeme se cítit osaměle, i když jsme ve společnosti druhých (nejsme sami).

Populární kouč Aleš Kalina ve své motivační příručce Cesta ze samoty tvrdí, že samota postihuje až každého desátého Čecha, což dokládají i statistiky ohledně stoupajícího počtu členů na internetových seznamkách. „Nemluvě o snahách o sblížení prostřednictvím sociálních sítí. Tuto skutečnost hodnotím jako strach ze zklamání tváří v tvář, strach z negativní reakce někoho, kdo nás zaujal,“ dodává Kalina.

 

Příčiny osamělosti najdeme již v našem dětství

Koučka Hana Wolf v naší příručce pro samotáře vidí důvod samoty už v dětství a významnou roli hrají podle ní také zkušenosti s prvními vztahy. Je vědecky dokázáno, že lidé, kteří v tomto období tvrdě narazili, mohou mít později problémy se sebevědomím a izolují se od společnosti. Navázání kontaktu s jinými lidmi jim může dělat problémy, co může podle Wolf v extrémních případech vést až k sociální fobii.

K rozlousknutí toho, proč jsou lidé sami, používají experti tzv. vžité vzorce chování, nebo také vztahovou případně emoční inteligenci. Ta může za to, jakým způsobem vnímáme svět, okolí i sami sebe. Ovlivňuje tedy i dobrý či špatný výběr partnera, což je pro samotáře klíčové.

„Náš mozek funguje jako výkonný počítač a zaznamenává si vše již od našeho prenatálního života. Tyto zkušenosti pak vyhodnocuje do vzorců neboli rovnic, které většinou nevědomě zakóduje do hlavy,“ dodává Kalina. Přičemž platí, že špatné zkušenosti utvářejí špatné emoční rovnice. Nám se poté dokola v životě opakují chyby a nepříjemné situace, aniž bychom si uvědomovali podstatu problému.

 

Jak osamělost překonat?

Pokud se nám opakovaně nebo vůbec nedaří najít někoho, s kým bychom mohli mít vážný vztah, je potřeba identifikovat své vzorce chování a naučit se s nimi pracovat. Lidé trpící pocity osamělosti by si měli uvědomit, že tyto často zrcadlí vztah k sobě samému.

Naopak chtěná samota, například ve formě meditace nebo odpočinkové procházky, může mít pozitivní účinky na osobní rozvoj. Základem je naučit se láskyplně přijímat a zbavit se nereálných očekávání vůči okolí. Neměli bychom také očekávat, že nás pocitu osamělosti zbaví někdo jiný. Wolf k tomu říká: „Vezměte papír a tužku a udělejte si seznam 10 věcí, které na sobě máte rádi. Mějte tento seznam u sebe. Kdykoliv se nebudete cítit dobře, vytáhněte ho a znovu si ho přečtěte.“

 

Nebojte se poznávat nové lidi

Věnujte se činnostem, které máte rádi a pracujte na svém osobním růstu. Popřemýšlejte, kde byste mohli potkat lidi s podobnými zájmy. Pokud například rádi kreslíte, absolvujte výtvarný kurz, nebo jděte na vernisáž výstavy. Můžete tam potkat podobně zaměřené lidi.

Když se budete cítit připraveni přijmout do svého života někoho nového, zkuste například seznamku přes internet. Poznáte nezadané nejenom ve vašem okolí a to vše v pohodlí domova.

Pocit osamělosti však můžeme překonat jen my sami - naším rozhodnutím přijímat život, takový jaký je, se všemi jeho světlými i tmavými stránkami.

banner Samota a osamělost